Bør jeg bruge Google ads?
Google ads, tidligere kendt som Google Adwords, er Googles svar på annoncering. De fleste kender nok til Facebook, Instagram og andre SoMe annonceværktøjer, og selvsamme idé har Google selvfølgelig også fået.
Google er den absolut mest brugte søgemaskine i Danmark, og dermed er konkurrencen også hård ift. top placeringerne. Og det er her Google Ads kommer i spil.
Hvad koster Google ads?
Nogle spørger mig – hvad koster Google ads? Har du ikke selv tidligere erfaring med Google Ads eller annoncering generelt, kan det hurtigt blive uoverskueligt og uforståeligt hvad Google Ads koster. Facts er, at den gennemsnitlige pris pr. klik i Google Ads er ofte mellem 7-18 DKK i søgenetværket. Den gennemsnitlige CPC (cost per click) på displaynetværket er ofter under 5 DKK. Tallet variere og prisen er ikke som sådan fastlagt. Hertil findes der også begrebet second-price auktion? Og hvad er QS? Det gennemgår jeg herunder, så simpelt forklaret som muligt.
Den simple forklaring
Kort sagt er Google Ads en auktion. Du udvælger et bestemt søgeord, som du gerne vil have at kunderne finder dig på. Dette kunne fx. være “permanent hårfjerning sydfyn”. Herefter lægger du et bud på for, hvor meget du gerne vil betale per klik. Herefter sammenlignes din pris med andre, som har lagt et bud på søgeordet. Dertil har Google tilføjet second-price auktion. Kort sagt betyder dette, at du kan være den højestbydende, men at du kan ende med kun at betale det samme som det næsthøjeste bud (simpelt sagt). Det er ikke helt sådan længere.
I dag er det ikke kun prisen, som vurderes af Google. Kravene til en hjemmeside bliver mere og mere avanceret – derfor er det vigtigt, at grundelementer er på plads, så du får mest muligt ud af dine annoncer.
Google har løbende tilføjet flere vurderingsparametre, heriblandt Quality Scores, forkortet QS. QS er med til at bestemme hvilke annoncer som bliver vist, samt den gældende klikspris. QS er en del af din annonceopsætning og afhænger af flere faktorer, som er oplistet herunder:
|| CTR
Som står for click-through-rate – jo højere jo bedre. Din CTR udregnes ud fra historiske data for søgeordets antal klik og visninger. CTR er en af de faktorer, som vægtes højt indenfor QS.
|| Relevans
Google vurderer relevansen af din annonce. Er den gældende for søgeordet? De ord, som du bruger i annoncen, skal gerne være de ord folk søger på. Dermed skal kunden helst ikke finde noget, som ikke passer til det de søgte efter.
|| Destinationsssideoplevelse
Her kommer kvaliteten af din hjemmeside i spil. Google vurderer hvor god din landingspage (den side du linker til i annoncen) er, samt dens relevans ift. søgeordet. Får brugeren en positiv oplevelse, når de besøger dit site, vil du kunne opleve en stigende kvalitetsscore. Google samler alt data om din hjemmeside, og anvender denne til bedst muligt at give deres brugere den bedste oplevelse. Dermed anvender Google disse data, sammenkoblet med dit bud på en klikpris, til at udregne den pris, som du skal betale pr. klik. Dvs. dit bud samt din QS giver til sammen dig et Ad Rank, som er et begreb, for den værdi du har i auktionen.
Har du en høj CTR, en relevant hjemmeside og får den gennemsnitlige bruger en positiv oplevelse på din hjemmeside, kan du forvente en lav klikpris. Omvendt gælder også – jo dårligere du præsterer på disse parametre, jo højere pris. Dermed er det svært på forhånd at udregne den samlede pris, men dette varierer også i forhold til de mange variabler der er i spil. Hvor stor en virksomhed er du, hvor mange produkter skal sælges, hvilke ydelser er der tale om, hvor mange kæmper om dette søgeord osv.
Din samlede Ad Rank er dermed afgørende for placeringen og prisen for et klik. Og du kan aldrig vide dig sikker – uanset din position. Google justerer hver gang nogen søger efter det pågældende søgeord, så kampen er altid i gang.
Hvordan udregnes Ad Rank?
For at udregne Ad Rank skal vi bruge din QS og CPC bud. Ad Rank = QS x CPC bud. Se eksempler herunder:
Annoncør 1 har en Ad Rank på 20 – Hans max CPC er 2 kr. og hans kvalitetscore er 10 ud af 10 = 2 x 10 = 20. Herefter kan vi finde din faktiske CPC ved at tage Ad Rank for annoncør 2 / med din score + 0,01 kr. og så får du din klikpris på Google for annoncen.
Dette var hermed den korte og relativt simple forklaring af Google Ads. Du kan se Googles egne ord om kvalitetscoren ved at klikke her.
Skal vi tage en uforpligtende snak?
Jeg håber indlægget gav dig en bedre forståelse af Google Ads, og samtidig også, om vigtigheden af kvaliteten af din hjemmeside.Jeg står altid klar til at rådgive dig/jer og jeg lover altid at give mit 100% ærlige svar. Klik her og send mig en besked.