God hjemmeside – men ingen besøgende?
Inden jeg forstod betydningen af SEO og hvad SEO egentlig var, havde jeg samme undren. Hjemmesiden var godt designet, funktionel og moderne. Men den kom ikke frem på Google. Hvorfor tænkte jeg?
Vil du gerne vide mere om SEO og hvordan det potentielt kan booste din forretning? Så læs med her, og bliv klogere på Google optimering af din hjemmeside.
Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering) – som navnet selv antyder, betyder det optimering af alt hvad din hjemmeside “fodrer” Google med. Og her er målet selvfølgelig, at vi giver Google det de gerne vil have – så det er din hjemmeside der dukker op, næste gang nogen googler et produkt, en ydelse eller lign. i netop din branche.
Der findes adskillige søgemaskiner (Google, Bing etc.) men i Danmark bruger vi næsten kun Google.
SEO dækker over alt det arbejde, man kan lave, for at styrke værdien af sin hjemmeside. Det mest lavpraktiske vi kan starte ud med, er at man først og fremmest for hver side/underside på sit domæne, har lavet en meta-beskrivelse, en titel og en korttitel. Disse er med til at fortælle Google, hvad den enkelte side byder på. Og dermed gøre det nemmere for Google netop at vise dit produkt, når de Googler.
Her har jeg fx. Googlet Trustpilot.
Ser vi på billedet, kan vi se, at Trustpilot har været inde og definere titel, metabeskrivelse og kort-titel for hver side.
Titel: Anmeldelser på Trustpilot – Oplev effekten af kundeanmeldelser
Meta-beskrivelsen: Trustpilot drejer sig om forbrugeranmeldelser. Skriv og del anmeldelser i dag, og læs om andre forbrugeres oplevelser.
Kort-titel: I dette schreenshot ser vi det ikke, men korttitlen er den URL som er defineret for linket. Denne bør være kortfattet, men samtidig beskrive hvad siden viser den besøgende. Se et eksempel herunder, hvor korttitlen for “Trustpilot Anmeldelser” siden er /review/trustpilot.com.
Hvilke ‘værktøjer’ kan man bruge til at arbejde med SEO?
Herunder vil jeg prøve at gennemgå, alle de elementer, som jeg optimerer, hver gang jeg arbejder med SEO for en kunde. Listen kan være lang, men jo bedre struktur man har i sin hjemmeside – jo gladere er Google og kunderne! Det kan derfor godt svare sig, at hyrer personer (mig eller lign. virksomheder) til produktion af din hjemmeside. For ja, de fleste kan godt selv bygge noget der ser okay ud – men hvordan er fundamentet? Nogle af os, kan fx også lege lidt med elekticiteten derhjemme. Muffe nogle ledninger her og der (for ingen ser det jo – det ligger i det “skjulte”). Men kvaliteten er bare anerledes, end hvis det fx var en elektriker der lavede det.
Det er vigtigt at understrege, at alt skal gøres med måde. Unødvendig fyld, for at opfylde et kriterie er ikke den bedste løsning. Lav et godt design med brugtbart content, og Google vil blive gladere for dig! Google kan ligesåvel straffe ‘dårlig opførsel’ eller content som de kan belønne dig.
|| Fokus-søgeordsfrase
Den søgefrase du har fokus på. Dvs. hvad er det folk googler, som de gerne skal finde netop denne side på? Hold det kort!
|| Titel
Definer titlen for den givne side til Google (ikke blot den titel du giver det i wordpress). Her bruger jeg som regel Yoast SEO. Vær præcis og kortfattet!
|| Meta-beskrivelsen
Definer kort og præcist, hvad den givne side handler om. Skriv mellem 120-156 tegn for mest optimale opsætning.
|| Kort titlen
Korttitlen er URL’en for linket. Dvs. www.dinhjemmeside.dk/korttitel. Denne bør nødvendigvis ikke være overskriften. Fx. kan et indlæg hedde “her er mine 10 tips til SEO”. Korttitlen for denne ville jeg definere til at være www.csenterprise.dk/10-tips-til-seo.
|| H-tags
På selve siden, skal du give dine overskrifter tags. Omformuleret betyder det en slags “rangering” af overskrifter. Den første overskrift skal have H1 tagget og gerne være noget som indeholder den søgefrase du har opsat. Herefter underoverskrifter med H2, H3, H4 etc. tags. Sørg også her for, at dine H2 og H3 tags (underoverskrifter) gør brug af nøglesætninger som referer til søgefrasen.
|| Interne links
Google er glade for, at et link ikke blot er “dødt” men linker videre til andre sider på din hjemmeside. Fx. som i dette indlæg, hvor jeg kommer til at linke videre til andre indlæg på min side.
|| Eksterne links
Omvendt ser Google også gerne, at der på dine sider er eksterne links. Fx. i dette indlæg henviser jeg til Trustpilot i ovenstående afsnit.
|| Billeder
Google vil også gerne, at der er et visuelt udtryk på siden gennem billeder.
|| Alt-tags
Bruger du et billede, er det også vigtigt, at dette billede får den rette titel og alt-tag. Alt-tagget er en slags titel, som du definerer for billedet (vises kun i back-end). Dette tag skal igen have noget med søgeordsfrasen at gøre. Samtidig definerer ordene også, at du gerne vil have billedet med linket til netop den side, til at dukke op, hvis folk googler ordet under billeder i Google.
|| Tekstlængde
Godt indhold er altid første prioritet! Men. Ofte vil jeg anbefale at du gerne skal ligge på minimum 300 ord for en side. Kvalitet kommer dog før kvantitet. Så sørg for, at dit fyld er af kvalitet!
|| URL længde
Dette har reference til korttitlen. Din url må helst ikke være for lang. Vær derfor præcis i hvordan du definerer korttitlen.
|| 404-siden
Sørg for at have designet og opstillet en simpel men brugbar 404 error side, hvis folk møder et “dødt” link.
|| Menustruktur
Hvor god er din menustruktur? Er det svært at finde rundt? Det kan Google godt se. Det er både frusterende over for dine brugere, men også over for søgemaskinerne. Du kan med fordel lave brugertests og heat-maps
|| Hastighed
Det er utrolig vigtigt, at din hjemmeside ikke er for langsom. For det er stort fedt minus hos Google. Optimer alle de billeder du uploader til siden (www.tinypng.com eller www.squoosh.app/editor). Et billede skal gerne max være 300 kb – sigt efter 50-100 kb. Der ligger meget mere avanceret til denne del omkring hastighed – men minimer brugen af plugins, store filer og lign.
|| Mobil optimering
Størstedelen af brugerne verden over bruger mobilen, når de googler. Det er selvfølgelig forskelligt fra branche til branche, men størstedelen af mine kunder, har besøgende som dominere på mobil versionen. Design også hjemmesiden herefter!
|| Duplikeret indhold
Du bliver belønnet af Google for godt indhold. Omvendt straffer de også, hvis du fx. blot kopiere fra andre hjemmesider. Skab dit eget content og skil dig ud fra di. konkurrenter. Ellers er det svært at overhale dem?
Backlinks/link building: Links på nettet er en slags reference/anbefaling. Det styrker din side, hvis andre hjemmesider linker til din hjemmeside. Det er dog ikke alle links der er lige gode, og dermed skal du ej blot skrabe til dig. Men sørg for at kom i diverse online magasiner (start fx. med den lokale) – og få et link tilbage til din hjemmeside.
Dette var blot en meget kort gennemgang og ikke alle elementer er medtaget. Hvert punkt er (næsten) et blogindlæg for sig selv, hvor man gennemgår hvad du gøre, ikke gøre og hvad skal man være opmærksom på.
|| Underoverskrifter
Gør brug af underoverskrifter på siden. De skal være præcise og oplysende. Samtidig er det vigtigt at dine tekster ikke er længere end 300 ord – her er underoverskrifter et godt værktøj til at undgå dette.
- Et tip herfra er først og fremmest at få koblet Google Analytics op på din side. Det er gratis og giver dig alverden viden om dine besøgende – viden du netop skal bruge i din strategi.
Er det alt om SEO?
Dette er langt fra hvad SEO indeholder. Det er nærmest en medarbejderstilling for sig selv i en virksomhed at håndtere. Det er dog samtidig vigtigt at understrege, at alt skal sættes i relation til din virksomhed. Der er forskel på om der er tale om webshop eller hjemmeside. Størrelsen på forretningen og forventningerne hertil. Uanset vil jeg dog anbefale, at du tager dit SEO seriøst – uanset om du er en lokal klinik eller en større virksomhed. Der findes tusindvis af potentielle kunder derude – så hvorfor ikke lade dem finde dig fremfor din konkurrent?
Du kan altid prøve at give dig i kast med SEO. Vær klar over at det tager tid, og at ændringer i dag, ikke altid registeres af Google med det samme. Google ‘indekserer’ din hjemmeside og ‘scanner’ for nye ændringer. Vi kan dog ikke bestemme hvornår disse ændringer træder i kraft – men vi kan forsøge at manipulere Google. Blandt andet ved at uploade sit sitemap til Google jævnligt.
Virker det alt for uoverskueligt? Tryk på knappen herunder, og få et tilbud på SEO arbejde – jeg laver det primært kun for sider jeg selv har bygget, netop fordi hele fundamentet er en væsentligt del af arbejdet.